مقایسه و تفاوت رنگ‌های پلی‌اورتان در انواع آنها - Types of Polyurethane paint

در این مطلب مروری بر انواع رنگ پلی‌اورتان از نظر ساختار و ظاهر، ویژگی‌های آنها و تفاوت‌هایشان داریم.

رنگ پلی‌اورتان چیست؟ (polyurethane)

رنگ پلی‌اورتان یا رنگ PU نوعی پوشش است که از پلی ایزوسیانات‌ها و پلی‌ال ها ساخته می‌شود. بسیار بادوام و مقاوم در برابر آب، حلال، سایش و ضربه است. می‌توان از آن برای کاربردهای مختلفی مانند پوشش‌های معماری، صنعتی و دریایی استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را با استفاده از روش های مختلف مانند مسواک زدن، پاک کردن یا اسپری کردن استفاده کرد.

پوشش‌های پلی‌اورتان بر اساس واکنش شیمیایی گروه ایزوسیانات (N=C=O-) با ترکیبات مختلفی که هیدروژن فعال دارند مانند الکل‌ها، آمین‌ها یا آب هستند. بسته به نوع واکنش دهنده‌ها و افزودنی‌های مورد استفاده، پوشش‌های پلی‌اورتان می‌توانند خواص و عملکرد متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از پوشش‌های پلی‌اورتان می‌توانند در صورت خشک شدن کهربایی یا شفاف شوند، برخی می‌توانند در دمای اتاق یا با گرما خشک شوند و برخی می‌توانند سطوح VOC کم یا زیاد داشته باشند. پوشش‌های پلی‌اورتان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا مزایای زیادی نسبت به سایر انواع پوشش‌ها دارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • براقیت بالا و روکشی صاف دارند
  • انعطاف پذیر هستند و می‌توانند به بسترهای مختلف بچسبند
  • آنها سخت هستند و می‌توانند استرس مکانیکی و عوامل محیطی را تحمل کنند
  • کاربرد و نگهداری آنها آسان است
  • آنها را می‌توان با رنگ ها و مواد افزودنی مختلف برای مطابقت با نیازهای مختلف تغییر داد

انواع رنگ پلی‌اورتان (polyurethane)

بسته به واکنش دهنده ها، مواد افزودنی و روش‌های کاربرد مورد استفاده، انواع مختلفی از رنگ پلی‌اورتان وجود دارد. برخی از انواع رایج عبارتند از:

  • رنگ پلی‌اورتان بر پایه روغن: این نوع رنگ دارای رنگی گرم و‌کهربایی است که رنگ چوب را افزایش می دهد. با اجرای چند لایه پوشش لایه‌ای سخت و بادوام را تشکیل می‌دهد. نسبت به رنگ‌های مبتنی بر آب کندتر خشک می‌شود و سطوح VOC یا(Voatile Organic Compound) بالاتری دارد. لایه‌ای سخت‌تر از رنگ‌های مبتنی بر آب تشکیل می‌دهند. می‌توان آن را با برس یا پارچه اعمال کرد و با الکل‌های معدنی تمیز کرد.
  • رنگ پلی‌اورتان بر پایه آب: این نوع رنگ شفاف بوده و رنگ طبیعی چوب را حفظ می‌کند و لایه‌ای نرم‌تر از رنگ‌های روغنی تشکیل می‌دهند.این رنگ نسبت به رنگ روغنی آبکی‌تر است و نیاز به پوشش بیشتری دارد. به سرعت خشک می‌شود و سطوح VOC کمتری دارد. می‌توان آن را با برس، پارچه یا اسپری اعمال کرد و با آب و صابون تمیز کرد.
  • رنگ پلی‌اورتان اصلاح شده با روغن پایه آب: این نوع رنگ ویژگی‌های رنگ‌های پایه روغن و رنگ‌های پایه آب را با هم ترکیب می‌کند. دارای رنگ کهربایی، زمان خشک شدن سریع، سطوح پایین VOC و پاکسازی آب است. می‌توان آن را با یک برس یا یک پارچه اعمال کرد. رنگ‌های اصلاح‌شده با روغن مبتنی بر آب دارای تعادلی از هر دو ویژگی هستند و دارای سختی متوسط هستند.
  • رنگ‌های پلی‌اورتان مات و براق: رنگ پلی‌اورتان می‌تواند درخشش‌های مختلفی مانند براق، نیمه براق یا ساتن داشته باشند. براق بودن روی ظاهر و ماندگاری رنگ تاثیر می‌گذارد. رنگ‌های براق بازتاب بیشتری دارند و عیوب بیشتری را نشان می‌دهند، در حالی که رنگ‌های ساتن مات تر هستند و عیوب را بهتر پنهان می کنند.
  • رنگ‌های پلی‌اورتان جهت مصارف مختلف: اینها برای استفاده در فضای داخلی و خارجی مناسب هستند، به شرطی که دارای مواد افزودنی مناسب برای محافظت از آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش، رطوبت و تغییرات دما باشند. با این حال، رنگ‌های داخلی نباید در فضای باز استفاده شوند، زیرا فاقد این مواد افزودنی هستند و سریع‌تر تخریب می‌شوند.

(چنانچه در هر بخش از مطالب مجله آکو و مشخصات محصولات نیاز به اطلاعات داشتید و یا جهت ثبت سفارش خود می‌توانید به واتس‌آپ شرکت آکو 09362003346 در هر ساعت از شبانه روز پیام ارسال فرمایید.)

دلایل انتخاب نوع رنگ پلی‌اورتان

نوع رنگی که انتخاب می‌کنید به ترجیح شما، نوع چوبی که در حال رنگ آمیزی هستید و محیطی که در آن رنگ می ‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، رنگ‌های روغنی برای چوب های تیره بهتر هستند، رنگ‌های پایه آب برای چوب های روشن بهتر است. و رنگ‌های اصلاح شده با روغن پایه آب برای چوب های متوسط بهتر است. رنگ‌های روغنی نیز در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاومت بیشتری دارند، در حالی که رنگ‌های پایه آب در برابر زرد شدن و ترک خوردن مقاومت بیشتری دارند. رنگ‌های اصلاح شده با روغن پایه آب مقاومت خوبی در برابر هر دو عامل دارند.

رنگ‌های نوع روغنی براق در مقایسه با رنگ نوع مات UV بیشتری جذب می‌کنند و این باعث ایجاد زردی و آسیب‌پذیری بیشتر در پوشش ایجاد شده می‌گردد. البته قابل ذکر است سلیقه افراد و به روز بودن طرح های اجرایی نکته ‌ای است که نباید آن را فراموش کرد، امروزه در بسیاری از شرایط رنگ‌های مصرفی بر اساس مد روز انتخاب می‌شوند برای مثال رنگ مات طوسی یا سفید بر پایه آب مصرف بیشتری نسبت به باقی انواع دارد.

شرکت آکو نماینده رسمی فروش رنگ‌های پلی‌اورتان کلرا، بهترین محصول را با مناسب‌ترین قیمت رنگ پلی‌اورتان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.

برخی از تن‌های رنگی رایج در رنگ پلی‌اورتان

سفید: این یک رنگ خنثی است که می‌تواند هر سطح چوبی را درخشان کند. همچنین می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای رنگ‌های دیگر یا به عنوان کنتراست برای رنگ‌های تیره‌تر استفاده شود.

مشکی: این رنگ پررنگی است که می‌تواند جلوه چشمگیری بر روی چوب ایجاد کند. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد ظاهری مدرن یا مینیمالیستی استفاده کرد.

آبی: این رنگ سرد است که می‌تواند حس آرامش را القا کند. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد یک تم دریایی یا ساحلی استفاده کرد.

قرمز: این رنگ گرم است که می‌تواند انرژی و اشتیاق را تحریک کند. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد تم روستایی استفاده کرد.

سبز: این رنگ طبیعی است که می‌تواند با دانه و بافت چوب هماهنگ باشد. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد یک تم سازگار با محیط زیست یا ارگانیک استفاده کرد.

نتیجه مقایسه انواع رنگ پلی‌اورتان

در این مطلب از سری مطالب مجله آکو به انواع رنگ پلی اورتان، مقایسه آنها با هم دلایل انتخاب نوع مصرفی و پر طرف‌دار‌ترین آن اشاره شد باید این موضوع را در نظر داشت که می‌توان رنگ پلی‌اورتان را  با رنگدانه‌ها یا رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کرد تا سایه ها و رنگ‌های مختلف ایجاد شود. می‌توانید رنگ پلی‌اورتان پیش رنگ شده را خریداری کنید یا رنگ خود را با افزودن مقدار کمی رنگدانه یا رنگ به پایه پلی‌اورتان شفاف مخلوط کنید. شما همچنین می‌توانید با سایه زدن و ایجاد تن‌های مختلف رنگی آزمایش کنید تا طرح رنگ منحصر به فرد خود را ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید در مورد نحوه انتخاب یا اعمال رنگ پلی‌اورتان و نحوه تهیه این کالا از شرکت آکو بیشتر بدانید، می‌توانید این پیوندها را بررسی کنید: رنگ و پوشش‌های پلی‌اورتان، موارد استفاده، شیمی، فرآیند و فرمولاسیون یا همه چیز درباره پلی‌اورتان. همچنین با کارشناسان ما در بخش فروش 88522694-021  88516984-021 ارتباط برقرار کنید و یا در هر ساعت از شبانه روز با واتس آپ آکو 09362003346 در تماس باشید.


نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

مطالب مرتبط

خبری
28 شهریور

راهنمای خرید ورق امباس-نکات مهم برای انتخاب بهترین کیفیت

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
13 مرداد

مزایای استفاده از چوب پائولونیا در ساختمان‌های پایدار

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف