مقایسه کلی دو محصول پلای‌وود(plywood) و ام دی اف(MDF)

در این مطلب، مجله آکو به این پرسش که چرا بهتر است از پلای‌وود به جای MDF استفاده کنیم پاسخ خواهد داد

تخته‌های چند لایه (plywood) و کاربردهای آن چیست؟

تخته چند‌لایه یک ماده کامپوزیت ساخته شده از لایه‌های نازک روکش چوب است که با لایه های مجاور به هم چسبانده شده و الیاف یا همان دانه‌های چوب آنها با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند. تخته چند‌لایه نسبت به چوب جامد مزایای زیادی دارد، مانند پایداری، استحکام بیشتر و مقاوم در برابر تاب خوردگی و ترک خوردن.

تخته چند‌لایه (پلای‌وود) بسته به نوع، درجه و ضخامت آن کاربردهای زیادی دارد. برخی از کاربردهای رایج این متریال چوبی عبارتند از:

  • پانل‌ها در سیستم‌های قالب بتنی

  • کف، دیوار و سقف در وسایل نقلیه حمل و نقل

  • کف کانتینر

  • کف‌هایی که در ساختمان‌ها و کارخانه های مختلف در معرض سایش شدید قرار دارند

  • مصالح داربست

  • مبلمان

  • تجهیزات ورزشی

  • آلات موسیقی

 

ام دی اف چیست و چه کاربردهایی دارد؟

MDF مخفف تخته فیبر با چگالی متوسط است که یک محصول چوبی مهندسی شده ساخته شده از الیاف چوب، موم و رزین است. ام دی اف متراکم تر، صاف تر و یکنواخت تر از تخته خرده چوب است و به راحتی قابل برش، شکل دادن و رنگ آمیزی است.

  • ساخت و ساز: ام دی اف را می توان به عنوان مصالح ساختمانی برای دیوارها، کف، سقف، درها، پنجره ها و مبلمان استفاده کرد.

  • مبلمان سازی: ام دی اف را می توان به عنوان ماده ای برای ساخت کابینت، میز، صندلی، قفسه، میز و تخت استفاده کرد.

  • هنر و صنایع دستی: ام دی اف را می توان به عنوان ماده ای برای ساخت مجسمه ها، نقاشی ها، نشانه ها، قاب ها و زیور آلات استفاده کرد.

چرا تخته چند‌لایه بهتر از ام دی اف است؟

تخته چند‌لایه برای برخی کاربردها بسته به نیاز و ترجیحات پروژه بهتر از ام دی اف است. محصولات پلای‌وود آکو با بهترین نوع از تخته چند‌لایه (هسته چوبی محکم) می‌تواند گزینه مناسبی برای پروژه های شما باشد،در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تخته پلای‌وود ممکن است انتخاب بهتری نسبت به ام دی اف باشد:

تخته چند‌لایه (پلای‌وود) از ام دی اف قوی تر و بادوام تر است. این متریال چوبی دارای چندین لایه روکش چوبی است که در زوایای قائم به هم چسبانده شده و در برابر خم شدن، ترک خوردن و تاب خوردگی مقاوم است. ام دی اف از الیاف چوبی ساخته شده است که با رزین چسبانده شده اند و همین امر آن را نرم تر و ضعیف تر از تخته چند‌لایه می کند که می تواند تحت فشار یا وزن زیاد فرو رود یا شکافته شود.

تخته چند‌لایه (پلای‌وود) نسبت به ام دی اف در برابر رطوبت و رطوبت مقاوم تر است. تخته چند‌لایه را می‌توان با مواد شیمیایی یا چسب مقاوم در برابر آب درمان کرد تا برای استفاده در فضای باز مناسب باشد. ام دی اف در مقابل آب یا رطوبت متورم یا تغییر شکل می دهد و بیشتر مستعد کپک زدن و پوسیدگی است. ام دی اف برای مناطقی با رطوبت بالا یا تغییرات مکرر دما توصیه نمی شود.

تخته چند‌لایه ظاهری با دانه‌های چوب طبیعی دارد که می توان آن را رنگ کرد یا پوشش براق و روغنی به آن زد تا زیبایی آن را افزایش دهد. تخته چند‌لایه را همچنین می توان با انواع مختلف چوب روکش کرد تا سبک ها و طرح های مختلفی ایجاد شود. ام دی اف سطح صاف و یکنواختی دارد که قابل رنگ آمیزی یا لمینت است، اما بافت و ویژگی چوب واقعی را ندارد. رنگ آمیزی یکنواخت ام دی اف نیز ممکن است دشوار باشد، زیرا می تواند رنگ بیشتری را در برخی قسمت ها نسبت به قسمت های دیگر جذب کند.

چرا پلای‌وود نسبت به ام دی اف سازگارتر با محیط زیست است؟

تخته چند‌لایه از چوب کمتری نسبت به چوب جامد استفاده می کند، زیرا می توان آن را از ورقه های نازک روکشی که از کنده‌ها جدا می‌شود، تهیه کرد. تخته چند‌لایه همچنین نسبت به ام دی اف از چسب و رزین کمتری استفاده می‌کند که باعث کاهش انتشار فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی مضر می‌شود. MDF از الیاف چوب بیشتری نسبت به تخته چند‌لایه استفاده می کند، زیرا نیاز به شکستن چوب به قطعات کوچکتر دارد. ام دی اف همچنین از چسب و رزین بیشتری نسبت به تخته چند‌لایه استفاده می‌کند که باعث افزایش انتشار فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی مضر می‌شود.

مقرون به صرفه‌تر بودن تخته چند‌لایه نسبت به ام دی اف

پلای‌وود برای برخی کاربردها، بسته به کیفیت و کمیت مواد مورد نیاز، مقرون به صرفه تر از ام دی اف است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تخته چند‌لایه ممکن است گزینه ارزان تری نسبت به ام دی اف باشد:

تخته چند‌لایه نسبت به ام دی اف چوب کمتری مصرف می کند و می توان آن از ورقه های نازکی از روکش که از کنده ها جدا می شود، تهیه کرد که میزان ضایعات چوب را کاهش می دهد. از سوی دیگر، ام دی اف از الیاف چوب بیشتری نسبت به تخته چند‌لایه استفاده می کند، زیرا نیاز به شکستن چوب به قطعات کوچکتر دارد.

تخته چند‌لایه هزینه حمل و نقل کمتری نسبت به ام دی اف دارد. تخته چند‌لایه سبک تر و نازک تر از ام دی اف است، به این معنی که می توان آن را با کارایی بیشتری بسته بندی کرد و در مقادیر بیشتری ارسال کرد. ام دی اف سنگین تر و حجیم تر از تخته چند‌لایه است که باعث افزایش هزینه سوخت و نیروی کار حمل و نقل می شود.

تخته چند‌لایه هزینه نگهداری کمتری نسبت به ام دی اف دارد ، دوام و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد، به این معنی که دوام بیشتری دارد و نیاز به تعمیر یا تعویض کمتری دارد. ام دی اف در صورت قرار گرفتن در معرض آب یا رطوبت می تواند متورم یا تغییر شکل دهد و بیشتر مستعد کپک زدن و پوسیدگی است،همچنین نسبت به تخته چند‌لایه به پرداخت و رنگ آمیزی بیشتری نیاز دارد که به هزینه مواد و نیروی کار می‌افزاید.

با این حال، قیمت تخته چند‌لایه و ام دی اف بسته به ضخامت، درجه و نوع مواد می تواند متفاوت باشد. به طور کلی گریدهای بالاتر پلای‌وود و MDF به دلیل کیفیت و ظاهر بهتری نسبت به گریدهای پایین گرانتر هستند. همچنین برخی از انواع تخته چند‌لایه و ام دی اف برای مصارف خاصی مانند ضد حریق یا ضد آب طراحی شده اند که می تواند بر قیمت آنها تاثیر بگذارد. بنابراین، مهم است که قبل از انتخاب بهترین متریال برای پروژه خود، قیمت گزینه های مختلف را با هم مقایسه کنید.

نتیجه

با توجه به مطالبت ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت برای پروژه‌هایی که در آن نیاز به متریال با استهکام بیشتراما سبک تر، شکل پذیری بهتر، کاربرد راحت وآسانتر، قیمت مناسب تر و ظاهری زیباتر، و البته مقاوم تر در برابر رطوبت بهتر است از تخته چند‌لایه (پلای‌وود) به جای ام دی اف MDF استفاده کرد.

پلای‌وود آکو از سطح بالای از تخته چند‌لایه با هسته محکم چوب افرا و روکش با لایه‌های چوب سخت تشکیل شده است، برای مشاوره درباره این محصول و یا ثبت سفارش با کارشناسان بخش فروش آکو در تماس باشید. 02188522694 - 09362003346


نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

ثبت پاسخ
پنجشنبه 04 دی 1348
مظاهری
از تخته چند لایه ضد آب برای تولید کابینت روشویی هم میشه استفاده کرد؟

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان

آموزشی
31 تیر

مزایا و معایب استفاده از PVC در ساخت و ساز