همه چیز درباره‌ی پلای وود (plywood)

در این مطلب از مجله آکو به مزیت ها، موارد استفاده و مشخصات پلای وود می‌پردازیم.

تخته چند لایه (پلای وود) چیست؟

تخته چندلایه یا پلای وود(plywood)، تخته ای است که از چند لایه نازک به هم چسبیده ساخته شده است که از روکش یا لاملا برش داده شده و با چسب به هم چسبانده می‌شود، معمولاً با تعداد فرد لایه روکش، به طوری که الیاف لایه‌های مجاور عمود بر یکدیگر چسبانده می‌شوند. این نوع چوب یکی از تخته های متداول ساخته دست بشر است. استفاده از تخته چندلایه می‌تواند به محیط زیست کمک کند و یک راه اصلی برای صرفه جویی در چوب است. در ادامه به کاربرد ها و ویژگی های پلی‌وود می‌پردازیم.

تخته چندلایه یا پلای‌وود کجا کاربرد دارد؟

  • تخته چندلایه برای تزئین: این نوع تخته چندلایه عمدتاً برای مبلمان، تخته میز چرخ خیاطی و محفظه های مختلف لوازم برقی و ... استفاده می‌شود که نیاز به پوشش رنگ شفاف روی سطح دارند.

  • تخته چندلایه فینیشینگ: این نوع تخته چندلا عمدتاً به عنوان مصالح تکمیلی ساختمان ها، مبلمان، وسایل نقلیه و کشتی ها استفاده می‌شود.

  • تخته چندلای عمومی: از این نوع تخته چندلا برای بسته بندی، آستر و موارد دیگر استفاده می شود.

  • تخته چندلای تزئینی با چوب نازک: این نوع تخته چندلا عمدتاً به عنوان یک ماده تزئینی درجه یک برای ساختمان ها، مبلمان، وسایل نقلیه، کشتی ها و غیره استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط: ورق ام دی اف چیست و چه کاربردی دارد؟

تخته چندلایه یا پلای وود چه مزیت هایی دارد؟

باور کنید یا نه، تخته چندلایه می‌تواند قوی‌تر از چوب واقعی باشد! تخته چندلایه در مقایسه با لایه های یک طرفه چوب ساختاری متقاطع دارد و در هر جهت محکم است. از طرف دیگر، چوب فقط در امتداد لایه ها قوی است. با استفاده از روکش و چسب های خوب، تخته چندلایه می‌تواند حتی قوی‌تر و بادوام‎تر شود.

یکی از دلایل اصلی که سازندگان و مشتریان، تخته چندلایه راجع به چوب واقعی ترجیح می دهند، وزن سبک‌تر آن است. چوب بسیار سنگین است و از این رو انحنا به مبلمان، به خصوص مبلمان بزرگ یا منحنی، بسیار دشوار است.

مهم نیست که چقدر کیفیت آن خوب است، تخته چندلایه همیشه ارزان‌تر از چوب واقعی خواهد بود. در مکان هایی که سطوح بزرگتر باید با مبلمان پوشانده شود، مانند دفاتر اداری، تا مکان های کوچکتر در خانه، تخته چندلایه بسیار مقرون به صرفه‌تر است.تخته چندلایه یکی از سازگارترین و پایدارترین محصولات مهندسی شده ساخته شده است.

برای کسب اطلاعات یا ثبت سفارش خود می‌توانید به واتس آپ شرکت آکو 09362003346 در هر ساعت از شبانه روز پیام ارسال فرمایید

کلاس های تخته چندلایه(پلای وود)

تخته چندلایه تنها با استفاده از دو ماده ساخته می شود؛ روکش و چسب چوب. بر اساس تعامل این دو، می‌توان عملکرد پلای وود (plywood)، را تعیین کرد. در اینجا، ما در مورد استانداردهای فردی مهم برای تخته چندلایه به منظور نصب و استفاده در ساخت و ساز صحبت خواهیم کرد. برای رعایت این استانداردها، تخته چندلایه تحت آزمایش قرار می‌گیرد و بر این اساس طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، برای کاربردهای کاملاً داخلی یا برای کاربردهای بیرونی بادوام تر.

همانطور که قبل تر گفتیم؛ تخته چندلایه از روکش های چوبی ساخته می‌شود که به هم چسبیده اند تا یک ورق جامد تولید کنند. ورق های تخته چندلایه ماده ای قوی، مقرون به صرفه و همه کاره هستند که برای طیف متفاوتی از اهداف ساختاری، داخلی، خارجی و دریایی استفاده می‌شود. انواع مختلفی از تخته چندلایه برای کاربردهای مختلف وجود دارد که ما آن ها را به 4 دسته تقسیم می‌کنیم:

  • کلاس 1: کاملاً داخلی

  • کلاس 2: درجه داخلی شرایط مرطوب اما باید مهر و موم شود

  • کلاس 3: درجه بیرونی اما باید مهر و موم شود

  • BS1088: دریایی

  • به منظور تشکیل یک ورق پایدار، ورق های تخته چندلایه از تعدادی لایه مانند سه یا پنج لایه که هسته مرکزی را احاطه می کنند ساخته می شوند. روکش ها باید از نوع و ضخامت مشابه باشند، اما هسته می تواند ضخیم تر باشد.

برش عرضی پلای وود

معمولاً هرچه لایه نازک‌تر باشد، ورق انعطاف پذیرتر است. به صفحات تخته چندلایه که به درجه بیرونی معروف به تخته چندلایه WBP (مقاوم در برابر آب و هوا و جوش) ساخته شده اند توجه کنید. این بدان معنی است که چسب مورد استفاده برای چسباندن روکش‌های جداگانه در شرایط نامساعد جوی خراب نمی‌شود.

مطالب مرتبط: همه آنچه که باید در مورد فوم برد پی وی سی بدانیم

انواع پلای وود (plywood)

بسته به پروژه های مختلف، انواع، درجه ها و اندازه های تخته چندلایه را می طلبند.

  • تخته چندلایه با هسته روکش(Veneer core plywood)، تخته چندلای اولیه‌ای است که با لایه های چوب به هم چسبیده است. به همین دلیل خیلی قوی است.

  • پلای وود آکو سطح بالایی از تخته چندلا با هسته روکش با لایه های چوب سخت است که برای کشوها و مبلمان که در آن لبه ها قابل مشاهده است؛ استفاده می‌شود و گاهی اوقات به خودی خود به عناصر طراحی تبدیل می‌شوند. این نوع می‌تواند از انواع مختلفی از چوب سخت ساخته شود، اگرچه اغلب این چوب افرا است. (برای تهیه و خرید این محصول می توانید با مشاورین ما در بخش فروش شرکت آکو تماس حاصل فرمایید. 02188522694)

  • تخته چند لایه با هسته ام دی اف(MDF core) از لایه های چوبی تشکیل شده است بدین صورت که یک هسته ام دی اف را ساندویچ می‌کند. این محصول بسیار پایدار با ضخامت ثابت‌تر از تخته سه‌لایه با هسته روکش است و اغلب برای در ها استفاده می‌شود.

  • تخته چندلایه با هسته چوبی(Lumber core plywood) از الوارهای ساندویچ شده بین لایه های روکش تشکیل شده است. اغلب برای قفسه های بلند استفاده می‌شود. این نوع نیز زیر مجموعه ای از تخته چند لایه های آکو می‌باشند.

  • تخته چندلایه با روکش خارجی(Exterior sheathing plywood) اغلب برای مهاربندی جانبی در نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود و دارای رتبه CDX می باشد. «C» رتبه‌بندی روی صورت، «D» رتبه‌بندی در پشت، و «X» برای نوردهی است، به این معنی که برای مثال وقتی با سایدینگ پوشانده می‌شود، برای استفاده بیرونی در نظر گرفته شده است.

  • تخته چندلایه کف زیرین(Subfloor plywood) ضد آب است و معمولاً ضخامت بیشتری دارد. این نوع تخته چند لایه باید دارای زبانه و شیار باشد تا کفی بدون صدا ندهد. معمولا اگر برچسب T&G روی آن داشت بدین معنی است که این نوع تخته چند لایه مناسب کف پوش می‌باشد.

در این مطلب از مجله آکو به معرفی پلی وود یا همان تخته چند لایه و کاربرد های آن پرداختیم. در مطالب بعدی به طبقه بندی و درجه بندی این محصول کاربردی خواهیم پرداخت. برای مشاوره درباره تخته چند لایه و یا ثبت سفارش با آکو در تماس باشید: 02188522694

نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان

آموزشی
31 تیر

مزایا و معایب استفاده از PVC در ساخت و ساز