همه آنچه که باید در مورد فوم برد پی وی سی (PVC) بدانیم

در این مطلب از مجله آکو به کاربرد ها و ویژگی های فوم برد پی وی سی (PVC) خواهیم پرداخت.

فوم برد پی وی سی (PVC) چیست؟

فوم برد پی وی سی یک جایگزین مناسب و مقرون به صرفه برای چوب، مواد آلومینیومی و مولتی برد است. پی وی سی (PVC) از پلاستیک با استفاده از ترکیب شیمیایی پلی وینیل کلراید ساخته شده است.

این ترکیب در مبلمان و ساختمان استفاده می شود، برای کابینت آشپزخانه، کابینت حمام و غیره مناسب است. همچنین می توان آنها را به نسخه های مختلف با استحکام یا شکل پذیری ارتقا داد.افراد با سلیقه های مختلف، با توجه به طیف گسترده ای از ویژگی ها و خواص، PVC را به سایر مواد برای عملکردهای مشابه ترجیح می دهند.

پی وی سی، سبک وزن و مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی است. به لطف ترکیب شیمیایی آن، در مقایسه با سایر انواع صفحات فوم با چگالی مشابه، خواص فیزیکی بهتری دارد. در ادامه این مطلب از مجله آکو به موارد استفاده این فوم برد خواهیم پرداخت.

فوم برد پی وی سی برای چه مواردی استفاده می شود؟

فوم برد PVC در صنایع مختلف کاربرد های متفاوتی دارند در زیر به بخشی از این کاربردها اشاره شده است.

  • مصالح ساختمانی
  • زیرساخت های فضای باز
  • حمل و نقل و تدارکات
  • کابینت آشپزخانه
  • سقف اتومبیل، اتوبوس، قطار
  • تخته های پارتیشن، پانل های داخلی، پانل های تزئینی
  • مبلمان فوم پی وی سی، روشویی حمام
  • مصالح ساختمانی مسکونی و تجاری
  • تبلیغات، نمایش علائم، تابلوهای حروف کامپیوتری
  • ضد خوردگی در صنایع شیمیایی
  • ساخت و ساز محیط مرطوب و رطوبت


چنانچه تمایل دارید در باره کاربردهای پی وی سی اطلاعات کسب کنید با مشاوران ما در مجموعه آکو در ارتباط باشید: 02188516984

مزایای فوم برد پی وی سی

تا به اینجا مطلب به معرفی و کاربردهای ورق PVC پرداختیم، در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم که: «چرا بهتر است از فوم برد پی وی سی در موارد ذکر شده استفاده کرد؟»

  • قوی و بادوام
  • سبک وزن
  • آسان برای پردازش
  • غیر سمی
  • مقاوم در برابر آتش
  • ضد آب
  • ضد خوردگی
  • ضد صدا
  • عایق برق



انواع فوم برد پی وی سی چیست؟

پی وی سی یکی از پرمصرف ترین مواد پلاستیکی است. این نوع پلاستیک اغلب برای کاربردهای داخلی و در صنعت تبلیغات استفاده می شود. دو نوع ورق پی وی سی وجود دارد: جامد و فوم. ورق های پی وی سی فوم دار از یک لایه میانی پی وی سی فوم شده در بین دو لایه بیرونی متراکم تشکیل شده است. به لطف لایه فوم شده، این ورق ها دو برابر سبک تر از ورق های پی وی سی سخت هستند.

در ادامه به معرفی و شرح انواع فوم برد های PVC خواهیم پرداخت.

فوم برد پی وی سی سلوکا (تخته فوم پوسته پی وی سی)

«سلوکا» یکی از فرآیندهای تولید است. دو روش برای تولید قطعات PVC سفت و سخت متخلخل وجود دارد: «کف کردن آزاد» و فرآیند Celuka. در روش اول، مذاب پی وی سی متخلخل پس از خروج از قالب و قبل از ورود به کالیبراتور که از سر قالب جدا می‌شود، آزاد می‌شود. دهانه قالب کوچکتر از دهانه کالیبراتور است و به فوم اجازه می‌دهد تا به داخل کالیبراتور منبسط شود و توزیع یکنواختی از چگالی فوم را در ضخامت آن ایجاد کند و در نتیجه حداقل پوسته ایجاد شود.

در فرآیند Celuka از یک سنبه در داخل قالب استفاده می‌شود که معمولاً فضای کمی بین قالب و کالیبراتور وجود دارد. همانطور که پروفیل از قالب خارج می‌شود، سنبه یک بخش توخالی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد کف می‌شود که این بخش توخالی را با کف کردن به داخل پر می‌کند. خنک شدن سطح در تماس با دیواره کالیبراتور باعث ایجاد پوسته بسیار قوی و براق بر روی سطح قطعه می‌شود و در عین حال قسمت فوم را به سمت داخل پر می‌کند.

ورق های فوم اکسترود شده پی وی سی(PVC co-extruded foam sheets)

فرآیند هم اکستروژن یک نسخه ارتقا یافته از فرآیند اکستروژن رایج است. این اجازه می دهد تا ورق از ترکیبی از سه لایه ساخته شود: دو لایه سفت و سخت PVC و یک لایه میانی از فوم پی وی سی. ورق فوم اکسترود شده پی وی سی به دلیل لایه سفت و سختی که دارد نسبت به ورق فوم پی وی سی سلوکا سطح سخت‌تر و صاف‌تری دارد.

ورق فوم روکش پی وی سی پرسلن لمینت پی وی سی(PVC porcelain laminated foam sheet)

فوم برد لمینت پی وی سی یک برد فوم پی وی سی لمینت شده یک طرفه یا دو طرفه است. این محصول مشکل انتخاب محدود الگوهای تخته فوم پی وی سی را حل می کند. تخته فوم لمینت شده پی وی سی با لایه پی وی سی یا سطح آلومینیومی خود مانند چوب طبیعی به نظر می رسد و حتی دارای بافت دانه چوب است.

صفحه فوم پی وی سی رنگی(Color PVC foam board)

رنگ فوم برد پی وی سی در مرحله مواد اولیه اضافه می شود و کل تخته را یک رنگ می کند. به عنوان یک خریدار، می توانید هر رنگی را که می خواهید با استفاده از یک مقدار سفارش خاص سفارشی کنید.

تخته فوم WPC - تخته تزئینی تخته مبلمان WPC

فوم برد WPC از چوب و پلاستیک ساخته شده است که به عنوان تخته کامپوزیت چوب پلاستیک نیز شناخته می شود. ظاهری طبیعی، بدون مشکلاتی که دیگر چوب ها دارند. در عین حال تمام مزایای فوم برد پی وی سی را حفظ می کند.

ورق های PVC طرح دار (امباس)

کلمه امباس(Emboss) در انگلیسی به معنی طرح دار است. این محصول نیز تمامی مشخصات دیگر فوم بردهای پی وی سی را دارا می باشد با این تفاوت که تنوع ظاهری بیشتری دارد و روی زیبایی محصول بیشتر کار شده است. برای مشاهده جزئیات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب «ورق طرح دار برجسته (امباس) چیست؟» از مجله آکو را مطالعه نمایید.

مطلب مرتبط: روکش پی وی سی(PVC) چیست؟

فوم برد پی وی سی 3 میلی متری

فوم برد پی وی سی 3 میلی متری یک ورق فوم پی وی سی سفت و سخت منبسط شده است که برای کاربردهای مختلفی از جمله تابلوها و نمایشگرها، غرفه های نمایشگاهی، نصب عکس، طراحی داخلی، ترموفرمینگ، نمونه های اولیه، ساخت مدل و موارد دیگر استفاده می شود.

می توان آن را به راحتی اره کرد، مهر زد، برش داد، سمباده زده و پانچ کرد. همچنین برای عملیات دیگری همچون سوراخ و پیچ کردن، میخ و پرچ کردن نیز مناسب است. فوم برد پی وی سی 3 میل قابلیت چسباندن با چسب PVC را نیز دارد.

شرکت آکو(آرت پویا کمپانی) به عنوان توزیع کننده فوم برد PVC سه میل، در بازار ایران فعالیت می‌کند. مشخصات محصول ذکر شده به شرح زیر است:

مشخصات پی وی سی سه میل

چنانچه قصد خرید یا مشاوره درباره این محصول را دارید با همکاران ما در آکو در تماس باشید: 02188516984

چگونه از برد PVC نگهداری کنیم؟

همه اشیاء برای داشتن عمر طولانی تر نیاز به نگهداری و محافظت درست دارند؛ فوم برد پی وی سی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هم تولید کننده و توزیع کننده و همچنین مصرف کننده باید نکاتی را برای نگهداری از این محصول رعایت کنند، که در ادامه به شش نکته کلیدی از این موارد اشاره کرده‌ایم.

  • تعمیر و نگهداری معمول: برای تمیز کردن تخته پی وی سی از 90% تمیز کردن خشک استفاده کنید، از تمیز کردن محلی استفاده نکنید، زیرا آلودگی تمیز کردن محلی جدی است.

  • تعمیر و نگهداری ماهانه: سطح تخته نیمه آسیب دیده را واکس بزنید. به خصوص تخته PVC همگن معمولاً یک بار در ماه واکس زده می شود.

  • درمان آلودگی: جوهر، غذا. تخته های پی وی سی چرب را باید با خاک پاک کنید و سپس آثار را با مواد شوینده رقیق شده بشویید. رد باقی مانده از کفش های چرمی مشکی به سختی پاک می شود. آنها را می توان با روبند تمیز کرد و نمی توان آنها را برای تمیز کردن روی تخته PVC ریخت. پس از شستشو، موم را برای نگهداری اضافه کنید.

  • اقدامات احتیاطی: تخته های PVC را نمی توان با توپ های تمیز کننده یا چاقو خراش داد. به طور مرتب خاک را تمیز کنید. با پرسنل مربوطه مشورت کنید، از استون، تولوئن و سایر مواد شیمیایی بی رویه استفاده نکنید.

  • حفاظت شیمیایی: از ماندن مقدار زیادی آب برای مدت طولانی روی سطح تخته PVC خودداری کنید. خیساندن فوم برد به مدت طولانی ممکن است به نفوذ آب در لایه های میانی و از بین رفتن ژل انحلال تخته شود (به دلیل وجود مواد معدنی و یا اسیدی و قلیایی بودن آب ) و همچنین ممکن است باعث شود لایه موم محافظ روی سطح تخته PVC آلوده شده و باعث تغییر رنگ تخته پی وی سی شود.

  • محافظت در برابر آفتاب: از قرار دادن ورق PVC در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. اشعه UV باعث از بین رفتن لایه روی سطح ورق و مات شدن آن می‌شود.

مطلب مرتبط: مختصری درباره PVC

در این مطلب از مجله آکو به معرفی PVC و کاربرد ها و مزیت های آن پرداختیم. همچنین درباره نحوه نگهداری فوم برد های پی وی سی نیز نکاتی کلیدی گفته شد. اگر تمایل به تهیه فوم برد پی وی سی(PVC) دارید با کارشناسان آکو در ارتباط باشید: 02188516984

برچسب ها آکوچوب
نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

ثبت پاسخ
پنجشنبه 04 دی 1348
قلیچ خانی
سلام ممنون
ثبت پاسخ
پنجشنبه 04 دی 1348
بحرینی
بسیار مطالب آموزنده ای رو ذکر کردید واقعا سپاسگزارم

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان

آموزشی
31 تیر

مزایا و معایب استفاده از PVC در ساخت و ساز