ام دی اف به صرفه‌تر است یا ورق PVC-‌ مقایسه MDF و پی وی سی در صنعت چوب

MDF مناسب است برای استفاده‌های داخلی و به دلیل محدودیت‌های قرار گرفتن در رطوبت نیاز به مراقبت زیاد دارد.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های ورق‌های PVC (پی وی سی) و تخته‌های ام دی اف می‌پردازیم.

مجموعه تجارت اندیشان آکو وارد کننده ورق‌های پی وی سی (PVC) متناسب با تمام کاربرد هاست. از طریق شماره‌های 09362003346 و 09126775059 می‌توانید با مجموعه آکو در ارتباط باشید.

MDF (ام دی اف) چیست؟

تخته فیبر با چگالی متوسط یک محصول چوبی مهندسی شده است که از بقایای چوب‌های سخت و نرم و با استفاده از چسب با اعمال فشار بالا ساخته می‌شود. تخته‌های ام دی اف سطح صاف و یکنواختی دارند که آن‌ها را به بستری علی برای روکش‌ها و لمینیت‌ها تبدیل می‌کند.

کاربرد MDF در صنعت چوب

ام دی اف در کاربرد‌های مختلفی استفاده می‌شود، از جمله:

مبلمان: در مبلمان به دلیل سطح صاف و راحتی در رنگ آمیزی یا روکش استفاده می‌شود.

کابینت سازی: تخته‌های ام دی اف ( MDF) در صنعت کابینت سازی نیز استفاده می‌شود اما به دلیل محدودیت قرار گرفتن در رطوبت نیاز به نگهداری دارند و در این کاربرد طول عمر چندانی ندارند.

پانل‌های دیواری: برای پوشش‌های دیوار و روکش‌های فلزی قابل استفاده هستند.


ورق پی وی سی (PVC) چیست؟

ورق‌های پی وی سی ساخته شده از ماده پلاستیکی پلی وینیل کلراید است. PVC‌ها هیچ محدودیتی از لحاظ کاربرد ندارند و دارای طول عمر بالایی هستند. ورق‌های پی وی سی (PVC) بخاطر سطح صاف و انعطاف‌پذیری در طراحی به محبوب‌ترین گزینه برای طراحان ومعماران تبدیل شده است.

کاربرد ورق‌های PVC

حمام و آشپز‌خانه: پی وی سی‌ها به دلیل مقاومت در برابر رطوبت گزین مناسبی برای استفاده در حمام‌ها و آشپز‌خانه است.

کابینت: ورق‌های PVC به دلیل سطح صاف و تنوع در روکش در صنعت کابینت سازی استفاده می‌شود و نگهداری از آن‌ها بسیار راحت است.

پانل‌های دیواری: از این ورق‌ها برای پوشش‌های دیوار‌ها و به انواع تزئین استفاده می‌شود.

سقف کاذب: از ورق‌های پی وی سی در طراحی سقف‌های کاذب برای اداره‌ها و مکان‌های مسکونی استفاده می‌شود.


مطالب مربوط:

 مقرون به صرفه بودن فوم برد پی وی سی _ قیمت ورق پی وی سی

معرفی 5 برند برتر ورق PVC_ بررسی قیمت

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ام دی اف دارد؟

انواع محبوب و پرکاربرد ام دی اف _ MDF

برای خرید ام دی اف چه معیارهایی را ر نظر بگیریم؟

مقایسه ورق پی وی سی و تخته‌های MDF

پی وی سی (PVC) یا پلی وینیل کلراید و MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) هر دو مواد پرکاربرد در ساخت و ساز، ساخت مبلمان و طراحی داخلی هستند. هر ماده مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما PVC اغلب به دلایل مختلف به عنوان انتخاب ارجح مطرح می‌شود. در اینجا چند عامل کلیدی وجود دارد که باعث می‌شود PVC (پی وی سی) در بسیاری از کاربرد‌ها بهتر از MDF در صنت چوب شناخته شود.

مقاوما در برابر آب: پی وی سی در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم است. این امر آن را برای استفاده در مناطق مستعد رطوبت مانند آشپز‌خانه، حمام و برنامه‌های کاربردی در فضای باز ایده‌آل می‌کند. از طرف دیگر، ام دی اف می‌تواند در صورت قرار گرفتن در معرض آب متورم و خراب شود و برای محیط‌های مرطوب نامناسب باشد مگر اینکه به درستی آب بندی شود.

مقاومت در برابر حشرات: ورق‌های PVC مقاوم در برابر حملات حشرات از جمله موریانه‌ها و سایر حشرات حفر کننده چوب، زیرا یک ماده مصنوعی است. تخته فیبر MDF اگر به درستی درمان یا محافظت نشود، مستعد حملات موریانه و سایر مسائل مربوط به چوب است.

نگهداری و طول عمر بالا: پی وی سی‌ها تعمیر و نگهداری کم به راحتی با پاک کننده‌های خانگی معمولی تمیز می‌شود و نیازی به رنگ آمیزی دوره‌ای و آب بندی ندارد و همچنین به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و حشرات و سهولت نگهداری طول عمر بیشتری دارند، اما MDF (ام دی اف) ها در مقابل به نگهداری بیشتری نیاز دارند و همچنین آب بندی و رنگ آمیزی دوره‌ای برای محافظت از آن در برابر رطوبت و آسیب از واجبات است و طول عم کمتری دارند مخصوصا اگر در معرض رطوبت قرار بگیرند.

سهولت نصب ورق‌های PVC در مقابل تخته‌های ام دی اف: تخته‌های ام دی اف (MDF) به دلیل سنگین بودن برش و جابجایی آن را دشوارتر می‌کند و برای نصب به ابزار و تکنیک‌های خاصی نیاز دارد. پی وی سی‌ها سبک و آسان برای برش، شکل دادن و نصب است و می‌توان آن را با استفاده از چسب، پیچ یا میخ ثابت کرد.

هزینه: PVC‌ها عموما به دلیل دوام، مقاومت در برابر آب سهولت نگهداری از ام دی اف گران‌تر است. ام دی اف مقرون به صرفه‌تر است ولی طول عمر کمتری به نسبت ورق‌های پی وی سی دارد.

ورق PVC (پی وی سی) گزینه مناسب

پی وی سی اغلب در کاربرد‌هایی که دوام، مقاومت در برابر آب، نگهداری کم و طول عمر بسیار مهم هستند، بهتر از ام دی اف (MDF) در نظر گرفته می‌شود. ام دی اف‌ها ممکن است از لحاظ قیمتی مقرون‌تر باشد ولی طول عمر پایین آن باعث می‌شود ورق‌های پی وی سی بهترین گزینه در نظر گرفته شوند، اما انتخاب هر کدام از این PVC‌ها و MDF‌ها در نهایت به نیاز‌های خاص پروژه از جمله بودجه و ملاحظات زیست محیطی و کاربرد موردنظر بستگی دارد.

سوالات متداول

ام دی اف در کاربرد‌های مختلفی استفاده می‌شود مانند: کابینت سازی، مبلمان و پانل‌های دیواری.

پی وی سی‌ها در مقایسه گزینه بهتری هستن، طول عمر بالای دارند و مقرون به صرفه هستند.

ورق‌ های پی وی سی ضد آب هستن و در محیط مرطوب آسیب نمیبینند و این باعث می‌شود عمر بالایی داشته باشند.

نویسنده مطلب
Avatar of Athour
سونیا دهقان

نویسنده آکو

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
13 مرداد

مزایای استفاده از چوب پائولونیا در ساختمان‌های پایدار

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان