پلی‌وود چیست و چه تفاوتی با پلای‌وود دارد؟

در این مطلب ما توضیح می‌دهیم که پلی‌وود یا همان چوب پلاست چیست و چه تفاوتی با پلای‌وود دارد.

پلی‌وود (polywood) یا چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست که با نام تجاری پلی‌وود شناخته می‌شود، ماده ای است که در صنعت چوب برای ساخت مبلمان فضای باز با دوام، مقاوم در برابر آب و هوا و سازگار با محیط زیست استفاده می شود. پلی‌وود در واقع چوب نیست، بلکه یک الوار پلاستیکی مصنوعی است که از پلاستیک پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) بازیافت شده، یا به عبارتی پلی‌وود نوعی چوب مهندسی شده است که از پلاستیک بازیافتی مانند پارچ های شیر، بطری‌های مواد شوینده، درب بطری‌ها و الیاف چوب ساخته می شود، که به منظور تقلید از ظاهر و بافت چوب طبیعی طراحی شده است. پلی‌وود به گونه‌ای طراحی شده است که ظاهر و رفتاری مانند چوب داشته باشد، اما نیازی به رنگ آمیزی، یا آب بندی ندارد. همچنین مانند چوب پوسیده نمی شود، ترک نمی خورد، تاب نمی‌خورد یا خرد نمی شود و به راحتی تمیز می شود. پلی‌وود در رنگ‌ها، پوشش‌ها و سبک‌های مختلف متناسب با سلیقه و نیازهای مختلف موجود است.

پلی‌وود (Polywood) نام تجاری Poly-Wood, LLC است، شرکتی که در سال 1990 در سیراکوز، ایندیانا تأسیس شد. این شرکت ادعا می کند که در توسعه و تولید مبلمان فضای باز با کارایی بالا و سازگار با محیط زیست پیشرو است. این شرکت از یک فرآیند اختصاصی برای تبدیل پلاستیک HDPE به الوار استفاده می‌کند که می‌توان آن را برش داد، سوراخ کرد، پیچ کرد و مانند چوب مونتاژ کرد. این شرکت همچنین از سخت افزار با کیفیت دریایی برای اطمینان از دوام و طول عمر محصولات خود استفاده می‌کند. مبلمان پلی‌وود در سبک‌ها، رنگ‌ها و روکش‌های متنوعی عرضه می‌شوند که متناسب با تنظیمات مختلف فضای باز باشد. مبلمان پلی‌وود دوست‌دار محیط‌زیست نیز هستند، زیرا از پلاستیک استفاده می‌کنند که در غیر این صورت به محل‌های دفن زباله یا اقیانوس‌ها ختم می‌شود و نیاز به برداشت چوب را کاهش می‌دهد. مبلمان پلی‌وود ساخت آمریکا بوده و دارای 20 سال ضمانت الوار آن می باشد.

(چنانچه در هر بخش از مطالب مجله آکو و مشخصات محصولات نیاز به اطلاعات داشتید و یا جهت ثبت سفارش خود می‌توانید به واتس آپ شرکت آکو 09362003346 در هر ساعت از شبانه روز پیام ارسال فرمایید.)

مزایای پلی‌وود (polywood)

سازگار با محیط زیست: مبلمان پلی‌وود از پلاستیک HDPE ساخته شده است که یکی از قابل بازیافت ترین مواد در جهان است. پلاستیک HDPE از منابعی مانند پارچ های شیر، بطری های مواد شوینده و کیسه های پلاستیکی تهیه می شود که در غیر این صورت در محل های دفن زباله یا اقیانوس ها قرار می گیرند. پلی‌وود با استفاده از این ماده به کاهش ضایعات و صرفه جویی در منابع طبیعی کمک می کند.

مقاوم در برابر آب و هوا: مبلمان پلی‌وود می‌توانند در شرایط سخت در فضای باز مانند باران، برف، خورشید، باد، آب شور، کلر و کپک مقاومت کنند. به مرور زمان پوسیده نمی شود، زنگ نمی زند، خرد نمی شود، ترک نمی خورد یا محو نمی شود. همچنین شکل و رنگ خود را بدون تاب برداشتن یا سفید شدن حفظ می کند

تعمیر و نگهداری کم: مبلمان پلی‌وودی نیازی به رنگ آمیزی، لکه گیری یا ضد آب ندارند. به راحتی با آب و صابون تمیز می شود و حشرات و آفات را جذب نمی کند. همچنین شرکت ‌های تولید کننده عمدتاً آن را برای مدت زمان‌های طولانی‌تری نسبت به دیگر متریال‌ها گارانتی می‌کنند، به این معنی که برای مدت طولانی بدون نیاز به تعمیر یا تعویض دوام خواهد داشت.

شیک و راحت: مبلمان پلی‌وود در سبک‌ها، رنگ‌ها و روکش‌های متنوعی عرضه می‌شوند تا با تنظیمات مختلف فضای باز مطابقت داشته باشند. سطح صاف و براقی دارد که لمس و نشستن روی آن احساس راحتی می کند. همچنین دارای طراحی‌های ارگونومیک است که پشتیبانی و راحتی را برای کاربران فراهم می کند.

مناسب برای فضای باز: پلی‌وود مقاومت بیشتری نسبت به سایر مواد مانند چوب، فلز یا حصیری در محیط‌های باز دارد. مواد پلی‌وود را می‌توان به اشکال و رنگ‌های مختلف قالب‌گیری کرد تا مبلمانی شیک و راحت برای محیط‌های مختلف در فضای باز ایجاد کند. و برای جابجایی و حمل و نقل هم بسیار راحت‌تر از باقی متریال‌ها می‌باشد.

پلای‌وود (plywood) یا تخته چند‌لایه چیست؟

تخته چندلایه نوعی چوب مهندسی شده است که از چندین لایه نازک روکش چوب ساخته می شود که با جهت متناوب دانه‌ها به هم چسبانده شده اند. تخته چند‌لایه نسبت به چوب جامد مزایای زیادی دارد، قوی تر، سبک تر، ارزان تر و مقاوم تر در برابر تاب خوردگی و ترک خوردن است. تخته چند‌لایه یا (plywood) نیز بسته به کیفیت و نوع چوب، چسب و روکش در انواع و اقسام مختلف موجود است. تخته چند‌لایه (پلای‌وود) به طور گسترده برای ساخت و ساز، مبلمان، کفپوش، سقف و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود.

مزایای پلای‌وود (plywood)

از چوب جامد قوی تر است؛ تخته چند‌لایه از چند لایه روکش چوب ساخته شده است که با جهت متناوب دانه ها به هم چسبانده شده اند. این به تخته چند‌لایه استحکام و پایداری بیشتری نسبت به چوب جامد می دهد که می‌تواند تحت تأثیر گره ها، شکاف‌ها و عیوب قرار گیرد.

سبک تر از چوب جامد است؛ تخته چند‌لایه نسبت به چوب جامد چگالی کمتری دارد، به این معنی که وزن کمتری دارد و حمل و نقل آن آسان تر است.

ارزان‌تر از چوب جامد است؛ تخته چند‌لایه از قطعات کوچکتر و با کیفیت پایین تر چوب ساخته می شود که در غیر این صورت هدر می روند یا دور ریخته می شوند. این باعث می شود تخته چند‌لایه نسبت به چوب جامد، که به کنده های بزرگتر و با کیفیت بالاتر نیاز دارد، مقرون به صرفه تر و کارآمدتر باشد.

مقاوم‌تر از چوب جامد در برابر تاب‌خوردگی و ترک‌خوردگی؛ تخته چند‌لایه ساختار متعادلی دارد که از انبساط یا جمع شدن آن در اثر تغییرات دما و رطوبت جلوگیری می کند. تخته چند‌لایه همچنین نسبت به چوب جامد سطح صاف و یکنواخت تری دارد که خطر ترک و شکاف را کاهش می دهد.

از چوب جامد تطبیق پذیرتر است؛ تخته چند‌لایه را می‌توان به روش‌های مختلف برش داد، شکل داد، سوراخ کرد و به هم متصل کرد تا با اهداف و طرح های مختلف مطابقت داشته باشد. تخته چند‌لایه را می‌توان با رنگ‌ها، لکه‌ها، روکش‌ها یا لمینت‌های مختلف برای ایجاد ظاهر و جلوه‌های مختلف تکمیل کرد.

 تفاوت بین چوب پلاست (پلی‌وود) و تخته چند‌لایه (پلای‌وود)

تفاوت این دو محصول در صنعت چوب این است که؛ پلی‌وود یک ماده مصنوعی ساخته شده از پلاستیک بازیافتی است، در حالی که تخته چند‌لایه چوبی مهندسی شده است که از لایه‌های نازک چوب ساخته شده است. پلی‌وود برای مبلمان فضای باز مناسب‌تر است، زیرا مقاوم در برابر آب و هوا، بادوام، تمیز کردن آسان و سازگار با محیط زیست است. تخته چند‌لایه برای مبلمان داخلی مناسب تر است، زیرا انعطاف پذیر، ارزان‌تر و سبک‌تر از چوب جامد است. با این حال، تخته چند‌لایه نیز بیشتر از پلی‌وود در معرض تاب خوردگی، ترک خوردن و پوسیدگی است. پلی‌وود و تخته چند‌لایه ظاهر و بافت متفاوتی دارند و می‌توان آنها را با طرح و رنگ‌دانه ها متمایز کرد. پلی‌وود می‌تواند ظاهر و حس چوب طبیعی را تقلید کند، اما سطح صاف‌تر و یکنواخت‌تری دارد. تخته چند‌لایه سطح زبرتر و متنوع تری دارد و لایه های چوبی که به هم چسبیده اند را نشان می دهد.

کدامیک مقاوم‌ترند؟ پلای‌وود یا پلی‌وود

کیفیت پلی‌وود در مقایسه با چوب طبیعی به عوامل مختلفی از جمله نوع چوب، هدف مبلمان، شرایط محیطی و ترجیحات شخصی کاربر بستگی دارد پلی‌وود نسبت به چوب طبیعی سازگارتر با محیط زیست است، زیرا ضایعات را کاهش می‌دهد و درختان را نجات می دهد پلی‌وود نسبت به چوب طبیعی بادوام تر و مقاوم تر در برابر آب و هوا است، زیرا پوسیده نمی شود، خرد نمی شود، ترک نمی خورد، پوسته نمی شود و یا محو نمی شود.

تخته چند‌لایه از چند‌ لایه روکش چوبی به هم چسبیده ساخته شده است این بدان معناست که تخته چندلایه از چگالی و سفتی بالاتری نسبت به پلی‌وود برخوردار است که باعث می شود در برابر نیروهای خمشی و برشی مقاومت بیشتری داشته باشد. تخته چندلایه بسته به نوع و کیفیت مواد مورد استفاده دارای کیفیت و درجه بندی متفاوتی هستند. برای ساختن خانه یا سازه ، تخته چند‌لایه می‌تواند با تهیه یک ماده قوی و پایدار که می‌تواند بارها و تنش‌های مختلف را تحمل کند، ایجاد کند. تخته چند‌لایه می‌تواند هزینه و وزن ساخت و ساز و همچنین اثرات زیست محیطی استفاده کمتر از چوب را کاهش دهد.

جهت ساخت مبلمان یا کابینت ، تخته چند‌لایه با ارائه یک سطح صاف و یکنواخت که به راحتی برش داده می شود، شکل می‌گیرد و به هم متصل می‌شود. همچنین تخته چند‌لایه گزینه‌های بیشتری از نظر رنگ، پرداخت و سبک رنگ و روکش دارد.

اگر در حال ایجاد هنر یا صنایع دستی هستید، تخته چند‌لایه می تواند به شما کمک کند تا خلاقیت و تخیل خود را بیان کنید. از تخته چند‌لایه می توان برای ساخت اشیا و اشکال مختلف مانند مجسمه ها، نقاشی ها، پازل ها، اسباب بازی ها و غیره استفاده کرد. تخته چند‌لایه را می توان با مواد و تکنیک‌های مختلفی مانند حکاکی، حکاکی، سوزاندن یا نقاشی تزئین کرد.

 با این حال، این همچنین به این معنی است که تخته چند‌لایه نسبت به پلی‌وود سنگین تر و مستعد تاب خوردگی و ترک خوردن است. اما پاسخ به سوال مقاوم تر بودن کدامیک، بستگی به این دارد که چگونه استحکام را اندازه گیری می کنید و چه نوع پلی‌وود و تخته چند‌لایه را با هم مقایسه می کنید. به طور کلی، تخته چندلایه از نظر مقاومت خمشی و برشی قوی تر از پلی‌وود است، اما پلی‌وود از نظر مقاومت در برابر آب و دوام قوی تر از تخته چندلا است.

برخی از انواع چوب ها قوی تر و گران تر از بقیه هستند به طور مشابه، انواع مختلفی از پلاستیک که الیاف پلی‌وود را تشکیل می‌دهند، مانند HDPE، LDPE، PET و غیره وجود داردکه  نسبت به سایرین سازگارتر با محیط زیست و قابل بازیافت هستند. بنابراین، استحکام و هزینه پلی‌وود و تخته چند‌لایه بسته به محصول خاصی که انتخاب می کنید ممکن است متفاوت باشد. در نتیجه، هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدام ماده قوی‌تر است وجود ندارد. این بستگی به نیازهای پروژه، بودجه، ترجیحات و اثرات زیست محیطی شما دارد.

نتیجه گیری از شناخت و تفاوت پلی‌وود و پلای‌وود

در این مطلب از سری مطالب مجله آکو به طور کامل درباره دو محصول پلی‌وود و پلای‌وود و تفاوت آنها به طور کامل توضیح داده شد. و اینکه تولید این ماده (پلی‌وود) با استفاده از پلاستیک بازیافتی که در غیر این صورت به دفن زباله یا اقیانوس ها ختم می‌شود، ضایعات را کاهش می‌دهد و باعث صرفه جویی در منابع می شود. استفاده از سوخت های فسیلی و الکتریسیته کمتر را  نسبت به تولید چوب می‌کند باعث صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می‌شود. این یک جایگزین با کیفیت بالا و کم نگهداری برای چوب است که می تواند در شرایط آب و هوایی سخت مقاومت کند و در برابر محو شدن، لکه شدن و کپک زدن مقاومت کند. گزینه بسیار مناسبی برای ساخت مبلمان های محیط بیرونی می‌باشد ، همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد که پلی‌وود در اصل یک نام تجاری است که برای محصولات مبلمان و صنایع مصرفی برای محیط خارجی و فضاهای باز به کار می‌رود زیرا ضد آب و ضد پوسیدگی است که در برابر آب و رطوبت بدون هیچ آسیبی مقاومت می‌کند. مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و ضد محو شدن است. در برابر موریانه مقاوم و ضد آفات است. همچنین ذکر شد که در مقایسه با پلای‌وود این محصول در موارد استفاده آنها تفاوت دارند و نمیتوان به طور قطع گفت کدام بهتر و یا مقاوم‌تر از دیگری هستند، زیرا هرکدام مزایا و کاربرد‌های خاص خود را دارند.

چنانچه درباره محصولات شرکت آکو یا تهیه و سفارش آنها سوالی دارید می‌توانید با همکاران ما در بخش فروش شرکت آکو (02188522694 – 09362003346 ) ارتباط برقرار فرمایید.

نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
13 مرداد

مزایای استفاده از چوب پائولونیا در ساختمان‌های پایدار

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان