ورق ام دی اف چیست و چه کاربردی دارد؟ - آشنایی با ورق MDF

ورق MDF نوعی تخته فیبر با چگالی بالا است. در صنایع ساختمانی، مبلمان و کاربردهای مشابه استفاده می‌شود.

با ورق ام دی اف آشنا شویم

ورق MDF یک پانل چوبی مهندسی شده متراکم است که به عنوان مصالح ساختمانی، برای منازل و املاک تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب اصلی ام دی اف، الیاف چوبی است. این الیاف چوبی از هرگونه چوب و یا بقایای آن و ضایعاتی مانند خاک اره و براده های چوب به دست می‌آید. از دیگر اجزای تشکیل دهنده ورق MDF می‌‌توان به چسب اشاره کرد. چسب مورد استفاده برای چسباندن الیاف چوبی، نوعی رزین مصنوعی است. تولیدکنندگان برای تولید این ورق ها علاوه بر چسب، از پارافین و ماده نگهدارنده نیز استفاده می کنند.

ام دی اف با کیفیت امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است و به دلیل برخورداری از هزینه کمتر، جایگزین مناسبی برای چوب به شمار می‌آید. در دهه ۱۹۸۰ تولید انبوه ام دی اف آغاز شد، اما از آن زمان تاکنون، گام های مهمی برای سازگاری بیشتر محصول با محیط زیست برداشته شده است. به عنوان مثال استفاده از چسب های غیر سمی برای تولید آن به طور فزاینده‌ ای رایج شده است. این نوع ورق با استفاده از چوب بازیافتی تولید می‌شود و مصرف آن به محیط زیست و جنگل آسیب نمی‌رساند. ورق MDF یک محصول ایده آل برای روکش انتخاب می‌شود. استحکام ام دی اف همراه با سهولت روکش، بدان معناست که طیف وسیعی از کاربردها را به همراه دارد. 

مزایای منحصر به فرد ورق ام دی اف موجب شده تا افراد زیادی تمایل به استفاده از این محصول داشته باشند. یکی از مهمترین مزیت این نوع ورق ها آن است که از قیمت ارزان تری برخوردارند. MDF دارای سطح کاملا یک‌دستی است. در نتیجه لبه های بریده شده آن کاملاً صاف به نظر می‌رسند و عاری از هر گونه حفره و یا خراشی هستند.

what-is-mdf-artpouya

موارد استفاده از تخته MDF و ویژگی های آن

ورق MDF در ابعاد بزرگ و با ضخامت های مختلفی عرضه می‌شود که برای بسیاری از مصارف عمومی ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ام دی اف با کیفیت به دلیل مقاومت بالا، بهترین انتخاب برای ساخت انواع کف‌پوش و پروژه‌ های تزیینی است. همچنین این نوع ورق ها برای ساخت غرفه های نمایشگاهی و تئاتر انتخابی ایده آل هستند. از دیگر موارد استفاده از ورق MDF می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تولید مبلمان اقتصادی: از تخته ام دی اف برای ساخت انواع مبلمان اقتصادی و ارزان‌ قیمت استفاده می‌شود. ام دی اف هزینه ساخت مبلمان را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. این محصول کاملا مقرون به صرفه بوده و قابلیت تولید راحتی دارد.

  • مناسب برای ساخت کابینت: MDF برای ساخت کابینت های داخلی بهترین انتخاب محسوب می‌شود. این نوع ورق ها  دارای ظاهر طبیعی هستند و سبب شیک‌تر شدن فضای داخل آشپزخانه می‌شوند.

  • تولید پانل قفسه: پانل های ام دی اف به دلیل برخورداری از مقاومت بالا در انواع فروشگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

ورق MDF با استفاده از نوع خاصی از رزین ساخته شده که در برابر رطوبت، مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین علت است که برای ساخت انواع کفپوش و دیگر وسایلی که در محیط های مرطوب قرار می‌گیرند، کاربرد دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که ام دی اف با کیفیت از خاصیت عایق صدا برخوردار است. در نتیجه از آن برای ساخت محفظه های بلندگو، دیوارهای اتاق های رسانه و ساختمان های آپارتمانی برای جلوگیری از عبور صدا بهره می‌جویند. تخته ام دی اف از وزن مناسبی برخوردار است و برای ساخت خانه های متحرک و وسایلی که نیاز به حمل و نقل دارند، گزینه مناسبی است. این نوع تخته از انعطاف پذیری مطلوبی برخوردار بوده و افراد می توانند آن را به شکل دلخواه خود درآورند.

MDF-product-ACO


بهترین ورق MDF در ایران

آکو به عنوان بزرگترین وارد کننده ورق های PVC و MDF، ارائه کننده با کیفیت‌ترین ورق های MDF در ایران است. برای مشاوره درباره ورق های پی ام دی اف یا ثبت سفارش با آکو در تماس باشید: 02188522694



برچسب ها آکوچوب
نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
13 مرداد

مزایای استفاده از چوب پائولونیا در ساختمان‌های پایدار

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان