کاربرد‌های تخته چند‌لایه (پلای‌وود-Plywood)

در این مطلب از مجله آکو به کاربردهای پلای‌وود با جزئیات بیشتری می‌پردازیم.

موارد استفاده پلای‌وود(plywood)

تخته چند‌لایه ماده ای همه کاره و مقرون به صرفه است که می تواند برای مصارف مختلف در ساخت و ساز و صنعت استفاده شود. تخته چند‌لایه از ورقه های نازکی از روکش چوب ساخته می شود که با لایه های مجاور به هم چسبیده اند و دانه های چوب آنها تا 90 درجه به یکدیگر چرخیده است. این روش دانه بندی متقاطع استحکام، پایداری و مقاومت تخته چند‌لایه را در برابر ترک خوردگی، تاب برداشتن و جمع شدن بهبود می بخشد. تخته چند‌لایه همچنین نسبت مقاومت به وزن بالایی دارد و به راحتی می توان آن را برش داد، شکل داد و سوراخ کرد.تخته چند‌لایه در بخش های مختلف کاربردهای فراوانی دارد، ما در این بخش به مصارف این محصول به جزء می‌پردازیم:

برای کسب اطلاعات یا ثبت سفارش خود می‌توانید به واتس آپ شرکت آکو 09362003346 در هر ساعت از شبانه روز پیام ارسال فرمایید.

مبلمان: تخته چند‌لایه مواد اصلی مبلمان مانند کابینت، کمد، مبل، روشویی و درهای چوبی است. از این نوع چوب به دلیل سبک و مقاوم بودن نسبت به MDF در ساخت کابینت های آشپزخانه استفاده می‌شود که لایه رویه آن هم می‌توان از روکش PVC و هم می‌توان با روغن ویا رنگ پوشش داد. تخته چند‌لایه ارزان تر و بادوام تر از چوب جامد است و می توان آن را با پوشش ها، رنگ ها یا روکش های مختلف برای ایجاد سبک ها و جلوه های مختلف تکمیل کرد. از تخته چند‌لایه نیز می توان برای ساختن اشکال منحنی یا پیچیده استفاده کرد که دستیابی به آنها با چوب جامد دشوار است.

دکوراسیون داخلی: در بعضی از لوازم آشپزخانه و همچنین وسایل تزئینی منازل ، مکان‌های تجاری و اداری (پارتیشن، شلف وکانتر، ویترین) دکوراسیون و لوازم سرو و پذیرایی کافه ها و رستوران‌ها و همچنین فرنیچر کردن داخل باشگاه‌های ورزشی نیز از تخته چند‌لایه (plywood) استفاده بسیاری می‌شود.

کفپوش: تخته چندلا یک ماده زیرزمینی رایج است که سطح صاف و همواری را برای نصب سایر مواد کفپوش مانند چوب سخت، لمینت یا کاشی فراهم می کند. کف های تخته چند‌لایه نیز می توانند صدا را کاهش دهند و عایق را بهبود بخشند. برخی از انواع تخته چند‌لایه، مانند تخته چند‌لایه زبانه و شیار یا تخته چند‌لایه، می توانند به عنوان کفپوش تک لایه استفاده شوند که می توانند برای ایجاد نمای چوب طبیعی، روغن کاری یا لاک زده شوند، همچنین می‌توان از رنگ پلی‌اورتان برای رویه کف پوش که از چوب چند‌لایه تولید شده استفاده کرد.

چارچوب و درب: به دلیل حالت ارتجاعی چوب چند لایه و همچنین کاربرد آسان (شکل‌پذیری و برش‌پذیری راحت) گزینه مناسبی برای تولید چارچوب‌های درب می‌باشد.

دیوارها و سقف ها: تخته چند‌لایه به طور گسترده ای به عنوان پوششی برای دیوارها و سقف ها در ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود. روکش تخته چند‌لایه پشتیبانی ساختاری، استحکام و محافظت در برابر رطوبت، باد و آتش را فراهم می کند. تخته چند‌لایه همچنین می تواند به عنوان یک متریال سایدینگ استفاده شود که می توان آن را رنگ کرد یا با مواد دیگر پوشاند تا ظاهر خارجی متفاوتی ایجاد کند.

پله‌های چوبی داخلی: یکی از بهترین موارد استفاده چوب چند‌لایه در صنعت ساختمان ایجاد پله های داخلی ( پله گرد، پله سه بازو، روکش پله و...) می‌باشد که به همان دلایل ذکر شده قبلی ، شکل پذیری راحت و مقاوم بودن و همچنین از منظر زیبایی شناسی بسیار مناسب برای این امر است.

پانل‌های عایق سازه‌ای: پانل‌های عایق سازه‌ای (SIP) پانل‌های پیش ساخته‌ای هستند که از دو لایه تخته چند‌لایه تشکیل شده اند که هسته ای از عایق فوم را ساندویچ می کنند. SIP ها برای ساخت دیوارها، کف ها و سقف های ساختمان های کم مصرف که عملکرد حرارتی بالا و نشت هوا کم دارند استفاده می شود. SIP ها همچنین می توانند زمان ساخت و ضایعات را در مقایسه با روش های قاب بندی معمولی کاهش دهند.

کاربردهای دریایی: تخته چند‌لایه به دلیل وزن سبک، استحکام و مقاومت در برابر آسیب آب، یک ماده محبوب برای ساخت قایق است. از این چوب می توان برای ساخت بدنه، عرشه، دیوار، کابین و سایر قسمت های قایق استفاده کرد. برخی از انواع پلای‌وود، مانند تخته چندلای دریایی یا تخته چندلایه تحت فشار، به طور ویژه برای مقاومت در برابر محیط های سخت دریایی و جلوگیری از پوسیدگی یا رشد قارچ طراحی شده‌اند.

شکل دهی بتن: تخته چند‌لایه به عنوان ماده قالب برای ریخته گری بتن در پروژه های مختلف مهندسی عمران مانند پل ها، سدها، تونل ها، فونداسیون ها و ستون ها استفاده می شود. قالب تخته چند‌لایه سطح صاف و یکنواختی را برای گیرش و سخت شدن بتن فراهم می کند. قالب تخته چند‌لایه همچنین می تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد و هزینه و اثرات زیست محیطی ساخت بتن را کاهش دهد.

plywood-uses

پالت: از تخته چند‌لایه برای ساخت پالت هایی استفاده می شود که برای نگهداری و حمل کالا در صنایع مختلف استفاده می شود. پالت های تخته چند‌لایه سبک تر و محکم تر از پالت های چوبی هستند و می توان آنها را متناسب با اندازه ها و شکل های مختلف کالا سفارشی کرد. همچنین پالت های تخته چند‌لایه در برابر حشرات، قارچ ها و مواد شیمیایی مقاوم تر از پالت های چوبی هستند.

صنعتی: از تخته چند‌لایه برای ساخت پالت و یا قطعات صنعتی استفاده می شود در مواردی که تماس با  مواد شیمیایی، مایعات و فلزات خاص از پلاستیک استفاده ‌نشود از چوب چند‌لایه (Plywood) استفاده می‌کنند، ظروف تخته چند‌لایه بادوام و ایمن هستند و می توانند محصولات را از آسیب یا آلودگی در حین تولید یا حمل و نقل محافظت کنند. ظروف تخته چند‌لایه را می توان پس از عمر مفید خود بازیافت یا مجددا استفاده کرد.

لجستیک(حمل‌و‌نقل): در صنعت حمل و نقل (هوا و فضا، خودرو، کشتی، قطار) نیز از تخته چند‌لایه به دلیل سبک و مقاوم بودن آن بسیار استفاده می‌شود، برای مثال در کف ماشین‌آلات باربری، پوشش‌های داخلی هواپیما و کشتی‌ها، اجزای داخلی کابین های قطار و همچنین مصارف تزئینی داخل اتاق خودرو‌های لوکس

عرشه های نیم طبقه: تخته چند‌لایه برای ساخت عرشه های نیم طبقه که برای ایجاد فضای اضافی در انبارها یا کارخانه ها استفاده می شود استفاده می شود. عرشه های نیم طبقه سکوهای مرتفعی هستند که توسط ستون ها یا تیرهای فولادی پشتیبانی می شوند. عرشه های نیم طبقه تخته چندلا به راحتی نصب و جدا می‌شوند و می توانند ظرفیت ذخیره سازی و کارایی ساختمان های صنعتی را افزایش دهند.

اکسسوری (لوازم جانبی و اسباب بازی): برای ساخت اسباب بازی‌ها (انواع ماکت و بازی‌های فکری) و همچنین اکسسوری‌های مصرفی در فضاهای داخلی نیز از پلای‌وود استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری نهایی: در این مطلب با بررسی و پرداختن به کاربردهای چوب چند‌لایه متوجه شدیم که تخته چند‌لایه ماده قابل توجهی است که مزایای زیادی نسبت به چوب جامد یا سایر مواد جایگزین دارد. پلای‌وود به طور گسترده ای در کاربردهای مختلفی استفاده می شود که نیاز به مواد ورق با کیفیت و استحکام بالا ، سبکی که به راحتی قابل تغییر و سفارشی سازی باشد، دارد. تخته چند‌لایه نیز ماده ای سازگار با محیط زیست است که می تواند مصرف منابع طبیعی را کاهش داده و تولید زباله را به حداقل برساند.

نحوه تهیه و سفارش پلای‌وود

پلای وود آکو سطح بالایی از تخته چندلا با هسته روکش با لایه های چوب سخت افرا است، چنانچه نیاز به گرفتن اطلاعات بیشتری و یا تهیه و سفارش این محصول دارید می‌توانید با همکاران ما در بخش فروش شرکت آکو (02188522694 – 09362003346 ) ارتباط برقرار فرمایید.


نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان

آموزشی
31 تیر

مزایا و معایب استفاده از PVC در ساخت و ساز