نحوه استفاده از رنگ‌های پلی‌اورتان-آموزش کامل نگهداری از رنگ پلی‌اورتان

در این بخش از سری مطالب مجله آکو به نحوه‌ی استفاده و نگهداری از رنگ‌ پلی‌اورتان خواهیم پرداخت.

آیا می‌دانید رنگ پلی‌اورتان چیست؟ (polyurethane-paint)

پلی اورتان یک نوع پلیمر است که در ترکیب خود یک گروه ایزوسیانات و یک گروه هیدروکسیل دارد. این ماده هم به صورت ترموست (گرماسخت) و هم به صورت ترموپلاست (گرمانرم) ساخته می‌شود. در آن رنگدانه با پلی‌اورتان ها ترکیب می شود که به عنوان چسبنده برای حفظ مولکول های رنگدانه در کنار هم عمل می کند. پلی‌اورتان پلیمری مشتق شده از ترکیبات آلی است که در آن اتصالات یورتان زنجیره ای از واحدها را به هم متصل می کند. رنگ پلی اورتان از دو جزء اصلی تشکیل می‌شود: رزین پلی اورتان و سخت‌کننده. رزین پلی اورتان یک ماده پلیمری است که دارای گروه‌های هیدروکسیل است. سخت‌کننده یک ماده شیمیایی است که دارای گروه‌های ایزوسیانات است. وقتی این دو جزء با هم مخلوط می‌شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که باعث اتصال زنجیره‌های پلیمری به هم و تشکیل یک شبکه سخت و مقاوم می‌شود. این واکنش به نام پلیمر شدن با افزایش حرارت (پلیمر شدن حرارتی) یا با عبور زمان (پلیمر شدن زمان وابسته) کامل می‌شود. برای تنظیم سرعت واکنش و خواص رنگ، معمولاً از کاتالیزورها، تثبیت کننده‌ها، رنگدانه‌ها، حلال‌ها و افزودنی‌های دیگر استفاده می‌شود.

 یکی از ویژگی‌های جالب پلی اورتان این است که با تغییر فرمولاسیون می‌تواند به حالت براق، مات و یا شفاف دربیاید. رنگ پلی اورتان شاید از نظر ظاهری مانند سایر رنگ‌ها و پوشش‌ها (مانند اپوکسی) باشد، اما ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارد. این ماده نسبت به اپوکسی بادوام‌تر، نرم‌تر و با خاصیت کشسانی بیشتر است. رنگ پلی‌اورتان رنگی همه کاره و بادوام است که می‌تواند ظاهروعملکرد سطوح مختلف را بهبود بخشد. با این حال، رنگ پلی‌اورتان به دلیل ترکیبات شیمیایی نیاز دارند برای اطمینان از کیفیت و ایمنی آن در شرایط مناسب نگهداری و استفاده شود.

رنگ‌های پلی‌اورتان در صنایع دریایی محبوب هستند و برای کاربردهای متعددی از جمله پوشش‌ها، فوم‌های سفت و انعطاف‌پذیر و لاک‌ها استفاده می‌شوند. آنها همچنین در سیستم‌های پوشش‌دهی صنعتی و معماری استفاده می‌شوند، زیرا پوششی بادوام و بسیار مقاوم ارائه می‌دهند که در برابر شرایط شدید جوی، سایش و مواد شیمیایی مقاوم است. رنگ‌های پلی‌اورتان همچنین می‌توانند سطحی براق و صاف را ایجاد کنند که می‌تواند ظاهر زیرلایه را بهبود بخشد.

با این حال، رنگ‌های پلی‌اورتان می‌توانند در طول زمان مستعد ترک خوردن، پوسته شدن، زرد شدن و محو شدن باشند. بخصوص اگر در نحوه‌ی استفاده و همچنین شرایط نگهداری آن سهل‌انگاری شود، بنابراین نگهداری مناسب برای اطمینان از طول عمر و عملکرد رنگ‌های پلی‌اورتان ضروری است.

در اینجا ما به نکات کلیدی در مورد نحوه نگهداری و استفاده از رنگ‌های پلی‌اورتان، بخصوص رنگ پلی‌اورتان چوب خواهیم پرداخت؛ چنانچه در هر بخش از این مطلب سوالی برایتان ایجاد شد و یا جهت تهیه و سفارش محصولات مورد نیاز خود به راهنمایی بیشتری احتیاج داشتید، همکاران ما در بخش فروش شرکت آکو در هر ساعت از شبانه روز پاسخ‌گوی پیام‌های شما در واتس‌آپ آکو 09362003346 هستند.

آماده سازی، برای اجرای رنگ پلی‌اورتان

قبل از اعمال رنگ پلی‌اورتان سطح را آماده کنید؛ سطح باید تمیز، خشک و عاری از گرد و غبار، چربی، روغن، موم ، زنگ‌زدگی یا هر گونه آلودگی دیگر باشد. سطح را نیز باید به آرامی سمباده زد تا سطحی صاف و یکدست ایجاد شود و هرگونه رنگ یا لاک قدیمی پاک شود این امر برای چسبندگی و سخت شدن رنگ بهتر می‌باشد. سطح را باید با یک پارچه مرطوب یا یک حلال پاک کرد تا باقیمانده آن از بین برود. سطح باید در صورت لزوم با پرایمر مناسب برای افزایش ماندگاری و ظاهر رنگ پلی‌اورتان آستر شود.

نحوه کاربرد رنگ پلی‌اورتان

رنگ پلی‌اورتان را می‌توان با قلم مو، غلتک، تفنگ اسپری یا پوشش غوطه ور اعمال کرد. روش اعمال بستگی به نوع و اندازه سطح، پرداخت مورد نظر و ترجیح شخصی کاربر دارد. کاربر باید دستورالعمل های روی برچسب محصول یا وب سایت سازنده را برای نسبت اختلاط مناسب، عامل نازک کننده، زمان پخت، دما، رطوبت، تهویه و اقدامات احتیاطی ایمنی دنبال کند. کاربر باید لایه های نازک و یکنواختی از رنگ پلی‌اورتان را اعمال کند و زمان خشک شدن کافی بین لایه ها را بگذارد. برای جلوگیری از افتادگی، چکیدن، ترک خوردن، پوسته شدن یا حباب زدن، کاربر باید از اعمال رنگ پلی‌اورتان کم یا زیاد خودداری کند. همچنین کاربر باید از استفاده از رنگ پلی‌اورتان در نور مستقیم خورشید یا شرایط آب و هوایی شدید برای جلوگیری از محو شدن، تغییر رنگ یا تاول زدن خودداری کند.

نحوه نگهداری رنگ پلی‌اورتان

رنگ پلی اورتان باید در ظروف بسته و پلمپ، دور از آتش، جریان برق قوی، حرارت و مواد محترقه نگهداری شود،(به دلیل خاصیت اشتعال زایی در نوع روغنی آن) همچنین باید از تماس با چشم و پوست جلوگیری کرد و در صورت بروز هر گونه حادثه، سریعاً به پزشک مراجعه کرد. رنگ پلی اورتان را نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا دمای بالای ۲۵ درجه سانتی گراد قرار داد. رطوبت نسبی هوا نباید بیش از ۶۰ درصد باشد. عمر مفید رنگ پلی اورتان حدود یک سال است. پس از باز شدن ظرف، باید در کمترین زمان ممکن از رنگ استفاده کرد و در صورت عدم استفاده، ظرف را به خوبی بست.

رنگ پلی‌اورتان پس از خشک شدن کامل به حداقل نگهداری نیاز دارد. کاربر باید به طور مرتب سطح را با یک پارچه نرم یا یک شوینده ملایم تمیز کند تا هرگونه کثیفی یا لکه از بین برود. کاربر باید از استفاده از پاک کننده های ساینده یا حلال هایی که ممکن است به پوشش پلی‌اورتان آسیب برساند خودداری کند. کاربر همچنین باید سطح را در برابر خراش یا ضربه ای که ممکن است لایه پلی‌اورتان را شکسته یا ترک کند، محافظت کند. اگر رنگ پلی‌اورتان به مرور زمان آسیب ببیند یا فرسوده شود، کاربر می‌تواند با سنباده زدن ناحیه آسیب دیده و اعمال یک پوشش جدید از رنگ پلی‌اورتان، آن را ترمیم کند.

رنگ پلی‌اورتان را در لایه های نازک و یکنواخت اعمال کنید: رنگ پلی‌اورتان باید در لایه های نازک و یکنواخت استفاده شود تا از چکه، ریزش، حباب یا افتادگی جلوگیری شود. پوشش های ضخیم نیز می‌توانند باعث خشک شدن و ترک خوردن رنگ ضعیف شوند. رنگ باید قبل از استفاده به خوبی هم زده شود و طبق دستورالعمل سازنده با قلم مو، غلتک یا تفنگ اسپری اعمال شود. بین لایه ها باید اجازه داد رنگ کاملا خشک شود و برای پوشش و محافظت بهینه باید از تعداد لایه های توصیه شده پیروی کرد.

از رنگ پلی‌اورتان در برابر رطوبت، اشعه ماوراء بنفش و تغییرات دما محافظت کنید: رنگ پلی‌اورتان می‌تواند با رطوبت یا رطوبت هوا واکنش نشان دهد و حباب یا تاول روی سطح ایجاد کند. همچنین می‌تواند در معرض اشعه ماوراء بنفش تخریب شده و براقیت و رنگ خود را از دست بدهد. تغییرات دما می‌تواند باعث انبساط و انقباض زیرلایه و رنگ شود که منجر به ترک خوردن یا کنده شدن آن می شود. بنابراین، رنگ پلی‌اورتان باید با اعمال یک لایه پوششی یا سیلر مناسب در برابر رطوبت، اشعه ماوراء بنفش و تغییرات دما محافظت شود که می‌تواند یک لایه حفاظتی اضافی ایجاد کند. روکش یا سیلر باید با رنگ پلی‌اورتان سازگار بوده و طبق دستورالعمل سازنده اعمال شود.

رنگ پلی‌اورتان را به طور مرتب تمیز کنید: رنگ پلی‌اورتان باید به طور مرتب تمیز شود تا خاک، گرد و غبار، لکه‌ها یا هر ماده دیگری که می‌تواند باعث آسیب یا کدر شدن سطح شود از بین برود. رنگ را باید با مواد شوینده ملایم و آب با استفاده از یک پارچه نرم یا اسفنج تمیز کنید. از پاک کننده ها یا ابزارهای ساینده باید اجتناب کرد زیرا می‌توانند سطح را خراش دهند یا آسیب ببینند. رنگ را باید به خوبی با آب بشویید و با یک پارچه یا حوله نرم خشک کنید.

هر گونه آسیب یا نقص روی رنگ پلی‌اورتان را سریعاً تعمیر کنید: رنگ پلی‌اورتان می‌تواند در طول زمان به دلیل سایش و پارگی، هوازدگی، ضربه یا خرابکاری آسیب یا نقص ایجاد کند. این آسیب ها یا نقص ها می‌تواند شامل ترک، تراشه، خراش، فرورفتگی، سوراخ یا گرافیتی باشد. آنها می‌توانند یکپارچگی و ظاهر رنگ را به خطر بیندازند و اجازه دهند رطوبت یا آلاینده ها به سطح نفوذ کنند. بنابراین، هر گونه آسیب یا نقص روی رنگ پلی‌اورتان باید سریعاً با سمباده زدن ناحیه آسیب دیده، استفاده از پرایمر در صورت نیاز، استفاده از رنگ منطبق بر رنگ پلی‌اورتان در لایه های نازک تا زمانی که آن ناحیه پوشانده شود، و در صورت استفاده از پوشش رویی یا سیلر، تعمیر شود.

جمع بندی مطلب و نحوه سفارش محصولات رنگ پلی‌اورتان چوب 

با پیروی از این نکات در مورد نحوه نگهداری از رنگ‌های پلی‌اورتان، می توانید رنگ‌های پلی‌اورتان خود را برای سال های آینده خوب نگه دارید و عملکرد خوبی داشته باشید. قابل ذکر است که شرکت آکو عرضه کننده مستقیم محصولات کلرا، رنگ پلی‌اورتان چوب و پی وی سی می‌باشد، محصولات به صورت رنگ و هاردنر ها در قوطی های 3 لیتری و 20 لیتری بسته بندی میشوند. تاریخ انقضای رنگ ها به دلیل فاسد شدن هاردنر آن ها 6 ماه پس از تاریخ تولید است. اما خود رنگ ها فاسد نمیشوند.

رنگ ها باید به دور تابش مستقیم خورشید و در دمای اتاق نگهداری شوند. همچنین پس از باز شدن در قوطی ها باید مصرف شوند تا مشکلی برای رنگ ها بوجود نیاید. بهتر است در هنگام حمل و نقل از آسیب دیدگی احتمالی (ضربه خوردن و شکستگی ظروف حاوی رنگ و یا باز شدن درب ظروف) جلوگیری به عمل آید.

جهت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران و کارشناسان ما در بخش فروش شرکت آکو در تماس باشید، 09362003346 - 021-88522694 | 021-88516984


نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
13 مرداد

مزایای استفاده از چوب پائولونیا در ساختمان‌های پایدار

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان