مروری بر تاریخچه چوب چند‌لایه یا پلای‌وود Plywood

در این مطلب از سری مطالب مجله آکو نگاهی گذرا به تاریخچه چوب چند‌لایه یا همان پلای‌وود می‌اندازیم


تخته چند‌لایه، یک محصول چوبی مهندسی شده همه کاره و پرکاربرد است که تاریخچه ای غنی دارد که به قرن ها قبل باز می‌گردد. تکامل آن با پیشرفت در نجاری، فناوری و نیاز به مواد بادوام و مقرون به صرفه در هم تنیده شده است. در اینجا کاوشی در تاریخچه تخته چند‌لایه آورده شده است.

(چنانچه در هر بخش از مطالب مجله آکو و مشخصات محصولات نیاز به اطلاعات داشتید و یا جهت ثبت سفارش خود می‌توانید به واتس آپ شرکت آکو 09362003346 در هر ساعت از شبانه روز پیام ارسال فرمایید.)

ریشه‌های باستانی تخته چند‌لایه

ریشه تخته چند‌لایه را می توان به مصر باستان در حدود 1500 سال قبل از میلاد ردیابی کرد. مصری ها از روکش های چوبی نازک که به هم چسبیده بودند برای ایجاد مبلمان و تزئینات پرآذین استفاده می کردند. این تکنیک لایه‌بندی روکش‌های چوبی نیز توسط صنعتگران چینی و رومی باستان در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

در طول دوران قرون وسطی و رنسانس کارگران چوب اروپایی تکنیک هایی مشابه تخته چند‌لایه مدرن را توسعه دادند. آنها لایه های نازکی از چوب را با کندن کنده ها در روکش ها تولید کردند و از آنها برای اهداف تزئینی در مبلمان و عناصر معماری استفاده کردند. در قرن هفدهم، مفهوم لایه‌بندی ورق‌های نازک چوب مورد توجه قرار گرفت. اصطلاح تخته چند‌لایه در این دوره به وجود آمد که به فرآیند اتصال لایه، لایه های چوب به یکدیگر اشاره دارد.

مطلب مرتبط: کاربردهای تخته چند‌لایه (Plywood)

پیشرفت‌های پلای‌وود در قرن هجدهم و نوزدهم

پیشرفت در ماشین آلات نجاری در قرن 18 باعث بهبود تولید تخته چند‌لایه شد. از نظر تجاری، به ویژه برای کشتی سازی، مقرون به صرفه‌تر شد. کشتی سازان انگلیسی و آمریکایی شروع به استفاده از تخته چند‌لایه برای ساخت بدنه‌های منحنی کردند که استحکام و دوام کشتی‌ها را افزایش می داد.

انقلاب صنعتی در قرن 19 پیشرفت های قابل توجهی را در تولید تخته چند‌لایه به ارمغان آورد. در اواسط دهه 1800، اختراع دستگاه برش روکش چرخشی توسط امانوئل نوبل (پدر آلفرد نوبل) فرآیند تولید را متحول کرد. این اختراع امکان جداسازی کارآمد روکش‌های نازک از کنده‌ها را فراهم کرد و هزینه‌های تولید را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

تخته چند‌لایه و دستاورد‌هایی در قرن بیستم 

اوایل قرن بیستم شاهد نوآوری های بیشتری در تولید تخته چند‌لایه بود. در سال 1905، شرکت تولیدی پورتلند در اورگان، ایالات متحده، فرآیندی را برای تولید مداوم روکش به ثبت رساند که به طور قابل توجهی کارایی را افزایش داد. در طول جنگ جهانی اول و دوم، تخته چند‌لایه اهمیت زیادی پیدا کرد. این به طور گسترده در ساخت هواپیما مورد استفاده قرار گرفت و یک ماده سبک وزن و در عین حال قوی برای اجزای هواپیما فراهم کرد.

پس از جنگ جهانی دوم، تخته چند‌لایه به دلیل تطبیق پذیری و مقرون به صرفه بودن، به یک عنصر اصلی در صنایع ساختمانی و تولیدی تبدیل شد. توسعه چسب های مصنوعی، به ویژه چسب های فنل فرمالدئید و اوره فرمالدئید، استحکام اتصال تخته چند‌لایه را بسیار افزایش داد.

کاربردها و ایده‌های مدرن Plywood

در نیمه دوم قرن بیستم، تخته چند‌لایه در کاربردهای مختلف متنوع شد. این ماده به یک ماده اولیه در مبلمان، کابینت، کفپوش و بسته بندی تبدیل شد. پیشرفت‌ها در تکنیک‌های تولید، امکان تولید انواع مختلف تخته‌لای‌وود، مانند تخته‌لای‌وود دریایی، تخته‌لایه‌ای تحت فشار و تخته‌لای‌وود انعطاف‌پذیر را فراهم کرد.

امروزه تخته چند‌لایه با استفاده از فناوری های پیشرفته تولید می شود. روکش های با کیفیت بالا با استفاده از چسب های پیچیده تحت شرایط کنترل شده به یکدیگر چسبانده می شوند تا دوام و استحکام را تضمین کنند. این محصول چوبی مهندسی شده با تمرکز بر پایداری، با استفاده از چسب‌های سازگار با محیط زیست و منابع تجدیدپذیر مواد خام به تکامل خود ادامه می‌دهد.

تخته چند‌لایه از آغاز فروتنانه خود در تمدن های باستان تا حضور همه جانبه آن در ساخت و ساز و ساخت مدرن، سفری قابل توجه را پشت سر گذاشته است. سازگاری، استحکام و مقرون به صرفه بودن آن جایگاه آن را به عنوان یک ماده اساسی در صنایع مختلف تثبیت کرده است که منعکس کننده میراث نوآوری و پیشرفت تکنولوژی در طول تاریخ است، در اینجا به این مطلب اشاره می‌کنیم که شرکت آکو نیز از پیشرفت‌های این صنعت دور نبوده و همواره از آغاز فعالیت خود در صنعت چوب، بهترین و به روز‌ترین محصولات تخته‌های چند‌لایه (پلای‌وود) را به مشتریان خود عرضه کرده است، محصولات ما تخته‌های چند‌لایه در انواع و ابعاد 12،15،18میل و 18 میل با پوشش ضدآب با بهترین و مناسب ترین قیمت پلای‌وود در بازار چوب ایران می‌باشد. جهت گرفتن اطلاعات محصول و قیمت پلای‌وود می‌توانید با کارشناسان ما در بخش فروش شرکت آکو با شماره تماس‌های : 88522694-021 88516984-021 در ارتباط باشید و یا در هر ساعت از شبانه روز با واتس‌آپ آکو 09362003346در تماس باشید.

سوالات متداول

نویسنده مطلب
Avatar of Athour
الهه ایزانلو

نویسنده آکو

نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است

مطالب مرتبط

خبری
20 اسفند

بررسی تمایزات تخته چند‌لایه قالبی در مقابل تخته چندلایه داخلی

آموزشی
13 مرداد

مزایای استفاده از چوب پائولونیا در ساختمان‌های پایدار

آموزشی
03 مرداد

مقایسه PVC با سایر مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

آموزشی
01 مرداد

کاربرد‌های پلای وود (plywood) در صنعت مبلمان